En gruppe frivillige i Villaen på Hønefoss.
En stor gruppe frivillige sto bak julefeiringen i villaen i Hønefoss. Fra venstre; Anne-Marthe, Fredrik, Kjersti, Linn, Stig, Trude, Süheyla og Grete

«Her var det faen meg hjemmekoselig»

Fakler utenfor, julelys i vinduene og lukten av nystekt mat. I Villa’n i Hønefoss ble julaften akkurat det mange lengtet etter: Et sted å føle seg hjemme.

Tekst og foto: Regine Pedersen Marhaug

Allerede utenfor den hvitmalte villaen i Hønefoss er det tydelig at noe spesielt er i ferd med å skje. Fakler lyser opp inngangspartiet, og julelysene skinner varmt i vintermørket. Inne er huset fullt av mennesker, latter og lukten av nystekt julemat.

Banning på duk

-Det er skikkelig hjemmekoselig her, sier diakon Anne-Marthe, og peker mot en brodert duk i stua.

«Her var det faen meg hjemmekoselig», står det, en beskrivelse hun mener passer perfekt.

Villaen er pyntet til jul med juletre, stjerne i toppen, levende lys og små detaljer som gjør at stedet føles mer som et hjem enn et tilbud.

Jul i villa´n i Hønefoss ble skapt av fellesskap, frivillighet og varme møter

-Føler seg hjemme

For Anne-Marthe handler julaften her nettopp om det.

-De som kommer hit, kjenner stedet. De føler seg hjemme. Jeg føler meg egentlig bare veldig privilegert som får lov til å være her, sier hun.

Julefeiringen er skapt i fellesskap. Flere av dem som bruker huset til vanlig, kom tidlig på dagen for å hjelpe til med forberedelsene. Sammen har de tent fakler ute og pyntet huset.

-Jeg tror mange opplever det som å komme hjem. Å få feire jul hjemme. Det er sånn det føles, sier Anne-Marthe.

Felles innsats

Blant gjestene denne kvelden var også hunden Luna, som raskt ble et populært innslag og bidro til smil og latter rundt i rommet.

Bak feiringen står både frivillige, organisasjoner, bedrifter og privatpersoner. Mange har bidratt anonymt med gaver og kaker, mens andre har støttet med mat, økonomisk hjelp og praktisk innsats. Også en stor gruppe frivillige har brukt tid og krefter for å gjøre kvelden mulig.

-For meg er julestemning det å lage julaften sammen, sier Anne-Marthe. Enkelt og greit.

Våre siste saker her:

Bil
Audi presenterer sin raskeste og kraftigste bil noensinne
Audi tar et stort steg inn i superbilsegmentet med den nye Nuvolari – en høyytelses...
Bil
Denne elbilen kjørte lenger enn produsenten lovet
I verdens største elbiltest er testvinneren bilen som kjører lengst sammenlignet...
Mat
Nå kommer nypotetene – og potetbøndene jubler
Ventetiden er over. Nå er årets første nypoteter på vei ut til butikker over...
Pose med sild, fiskestang og vinkelsliper: Dette glemte nordmenn i Uber
De fleste som glemmer noe i en Uber-bil savner det samme som resten av oss:...

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *